Selasa, 15 Mac 2011

Strawberry CheeseCake

Assalamualaikum..

Ini adalah antara resepi aku yang sudah ter'pending' lama dah. Ada masa sikit ni aku nak tepek gambar dan  resepi Strawberry Cheese Cake yang aku buat masa cuti raya Cina lepas. Ni kira kali kedua aku buat kek menggunakan cream cheese..yang dulu aku buat oreo cheese cake.. kali ni pulak aku buat memang ikut prosedur. Aku bakar kek dengan cara "water bath". So, hasilnya sangat memuaskan hati. Taklah kek tu nampak macam hangus macam masa aku buat oreo cheese cake dulu tu.

Strawberry Cheese Cake

 RESEPI....

  • BASE:
  • 110g Butter - cairkan
  • 200g Biskut marie

  • FILLING:
  • 500g / 2 buku Cream cheese
  • 30g Butter
  • 120g Gula Kastor
  • 1 lemon -  perah jus
  • 200-300ml whipping cream
  • 2 biji Telur - pukul sedikit
  • 1 cawan yogurt perisa asli

  • TOPPING:
  • 1 tsp Gelatin / Serbuk agar2
  • 30ml Air
  • 150g Strawbery Jam


Cara-cara membuat..
  1. Hancurkan biskut & gaul dgn bhn2 base. Sejukkan
  2. Pukul cream cheese & butter sehingga lembut. Campurkan gula,  jus lemon. Pukul lagi sehingga smooth. Campurkan yogurt & pukul lagi sehingga pekat. Akhir sekali masukkan telur yg telah di pukul sedikit. Pukul sehingga cukup sebati, jgn pukul terlalu lama.
  3. Tuangkan separuh adunan ke atas base. Ratakan strawberry & tuangkan baki adunan.
  4. Bakar dlm "water bath" dgn oven yg telah di panaskan terlebih dahulu 150 celcius selama 1 jam.
  5. Sejukkan kek pada suhu bilik (sebaik2 nya biar sekejap dlm oven baru keluarkan tujuannya supaya cheesecake tak merekah nanti). Sejukkan sekurang2 nya 4- 6 jam ataupun semalaman baru lah di potong. 
  6. Utk buat topping, campurkan gelatin/agar2 dgn air. Panaskan sebentar & campurkan strawberry. Sapukan ke atas cheesecake & sejukkan sebentar.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sedapnyerrrrrrrrrrrr!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...