Selasa, 15 Mac 2011

Hey!! sapa yang kentut ni haa??...

Assalamualaikum...

Tajuk entry kali ni pasal kentut la pulak kan.. hehehe..tak boleh blah punye tajuk. Kalau cakap pasal kentut ni  takde sapa pun yang nak mengaku dirinya kentut. Lagi2 kalau kentut tu bunyi kuat extra dengan bau sekali. Pehh!! baunya x boleh blah pulak tu.. Kalau kantoi pastu mengaku tu dah kira baik dah.  Elehhh..nak cover line la tu konon... Tipu arr kalau korang tak penah kentut,  kalau korang tak kentut dalam masa sehari tu maknanya korang tak sihat, tahu?.. So, pasni janganlah tak nak mengaku pulak yang korang dah buang angin a.k.a mengentut tu..(pandai cakap orang..aku pun akan fikir 2-3 kali kalau nak mengaku kentut kat public..ekekeke..)  Dalam hidup ini yang paling nikmat adalah bila dapat kentut.. rasa best jer kann.. hehehehe....puuttttt...hehehe...

Kerap kentut
Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my
2010/03/28

PAKAR Perubatan Greek, Hippocrates pernah menyifatkan kentut adalah proses penting untuk kesihatan. Justeru, jangan malu kerana kentut. Setiap orang kentut. Tanpa kentut, anda sebenarnya mungkin berhadapan dengan masalah kesihatan. 

Bagaimanapun, kentut yang berbau dan ‘dilepaskan’ dengan bunyi yang kuat memang memalukan. Bau dan daya kekuatan kentut dilepaskan bergantung pada makanan yang kita ambil,berapa lama kentut itu ‘disimpan’ dan daya kepantasannya dikeluarkan dari anus.
Dalam definisi perubatan, kentut adalah sebahagian daripada lebihan gas dalam perut atau usus. Ada kala lebihan gas ini menyebabkan anda berasa tidak selesa seperti perut kembung, sendawa atau kentut. Kebanyakan orang melepaskan gas berlebihan ini 14 kali sehari, tidak kiralah sama ada sebagai kentut atau sendawa.

Kentut tidak membahayakan nyawa, mungkin ia hanya akan membuatkan anda malu jika ‘terlepaskannya’ di khalayak ramai dan berbau kurang menyenangkan. Bagaimanpun, jika anda kerap kentut ada kalanya ia mungkin penanda masalah kesihatan yang lain. Justeru, anda memerlukan rawatan perubatan. 

Umumnya, komponen utama dalam kentut adalah lima gas yang tidak berbau - nitrogen, hidrogen, karbon dioksida, gas metana dan oksigen. 

Bau busuk kentut adalah disebabkan disebabkan kompaun berunsurkan sulfur yang dihasilkan bakteria tertentu dalam kolon. Bagaimanapun, bakteria ini tidak ditemui pada setiap orang. 

Jumlah gas yang dilepaskan pula bergantung pada berapa banyak bakteria yang hidup dalam kolon dan makanan yang tidak dihadam oleh saluran gastro usus sebelum ia sampai ke kolon. 
Dianggarkan antara 30 ke 150 gram makanan tidak dicerna sampai ke kolon dalam bentuk karbohidrat setiap hari. Jumlah ini bergantung pada diet anda dan bagaimana saluran gastro usus anda berfungsi. 

Tubuh tidak mencerna atau menyerap sesetengah jenis karbohidrat seperti gula atau serat dalam usus kecil kerana kekurangan enzim di kawasan itu. 

Makanan yang tidak dicernakan ini melalui usus kecil ke usus besar dan di situ bakteria tidak berbahaya memecahkan makanan, menghasilkan hidrogen, karbon dioksida dan di kalangan sesetengah orang, metana. Kesemua gas ini keluar melalui rektum menjadi kentut. 

Gas berlebihan dalam saluran pencernaan (esofagus, perut, usus kecil dan kolon) datang daripada dua sumber; 

a) Udara yang anda telan (menerusi tabiat mengunyah gula-gula getah atau merokok) 

b) Peningkatan penghasilan gas daripada makanan tidak hadam yang dipecahkan oleh bakteria dalam usus 

Gas kentut kebiasaannya terdiri daripada 60% nitrogen, 30% karbon dioksida dan 10% campuran gas metana dan hidrogen. 

Bagaimana pun, komposisi gas yang keluar dari badan anda bergantung kepada beberapa faktor seperti makanan, udara yang disedut, jenis bakteria dalam usus dan tempoh masa anda menahan kentut. 

Sesuatu yang anda perlu tahu, makanan yang menghasilkan gas tidak sama bagi setiap orang. Sementara, bakteria umum yang ditemui dalam kolon boleh memusnahkan hidrogen yang dihasilkan oleh bakteria lain. 

Keseimbangan dua jenis bakteria ini menjelaskan mengapa sesetengah makanan menjadi ‘berangin’. 

kepada sesetengah orang. Namun, kebanyakan makanan yang mengandungi karbohidrat menyebabkan gas. Makanan lemak dan protein menghasilkan sedikit gas. Selain itu, kekurangan laktosa juga boleh menyebabkan seseornag itu kerap kentut. 

Info 
Makanan penyebab kentut
 

  • Kacang 

  • Sayur-sayuran seperti brokoli, kubis, tauge, asparagus. 

  • Buah-buahan seperti pear, apple dan peaches. 

  • Minuman bergas dan ada kalanya jus buah-buahan 

  • Produk tenusu seperti keju, ais krim, bijirin.





  • .                                             



  • info sumber..Berita Harian
  • 3 ulasan:

    risa berkata...

    baru pas kentut...ekekekek tak senonoh kan...tp jgn simpan itu angin..sakit perut woooo...hikhikhik

    { finieViolet} berkata...

    heheheh... kak risa wat lawak.. kentut tu melegakan tekanan tau..hihi..

    Nem0 o0h Nem0 berkata...

    thank 4 sharing..
    tp plg tak suka klo org kentut dlm tempt beraircond.wow rs nk pengsan.haha

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...