Rabu, 2 Februari 2011

Speechless~Perangai Macam Haram!


credit to Youtube

Tak sampai hati aku tengok rakaman video ni. aku tak terkata apa pun. Menitis airmata aku tengok budak kecil yang tak berdosa tu diperlakukan macam tu. Kenapa ye, kejam sangat perempuan ni?? Aku terus teringat kat anak aku tu. Terus aku peluk-peluk, cium-cium dia sambil nangis. Perempuan ni pe'el macam haram! Ada ke patut mandikan budak kecik main simbah-simbah, sental badan budak tu pakai kaki dia yang busuk tu!..Haishh!! marah betul aku, kot ye pun janganlah dera macam tu..kesian.. Sebab macam nilah, aku rela berhenti kerja jadi surirumah sepenuh masa sebab aku nak jaga anak aku sendiri. Sebab anak aku tu ligat, aku rasa aku je yang boleh handle dia.
Bukan nak menafikan cara jagaan pengasuh, tak semua pengasuh tu pe'el macam pompuan kat video tu. Ada jugak yang bagus mengasuh dari parents sendiri yang jaga. Tapi dah banyak sangat dengar kes-kes kematian, penderaan kanak-kanak ditangan pengasuh. Memang tak dinafikan ada juga kes-kes kemalangan, penderaan di tangan ibu bapa sendiri, tapi sebagai ibu aku tak sangguplah sampai nak mencederakan anak sendiri.
Semalam aku tengok rancangan Wanita Hari Ini, tajuk topik semalam "Selamatkah Anak-anak Di Tangan Pengasuh". Ada pro dan kontra yang aku dapat dari content WHI semalam. Yang penting, cari pusat asuhan yang berdaftar,kalau di pusat asuhan mereka bukan handle seorang kanak-kanak saja, setiap seorang mungkin handle 3-4 orang kanak-kanak. Kena buat sikit selidikan pada org yg nak mengasuh anak kita tu. Pastikan kita ada hubungan baik dengan pengasuh kita, ambil tahu keadaan anak setiap masa ketika dibawah jagaan orang lain. Jangan culas dan bersikap sambil lewa dan lepas tangan.
Kalau boleh sebagai parents, kita patut meluangkan sebanyak-banyaknya masa untuk anak-anak sendiri. Dengan secara tak langsung anak-anak pun akan rapat dengan kita. Ada juga aku dengar kes, yang anak-anak lebih sayang kat pengasuh daripada parents dia sendiri. Sampai demam-demam budak tu bila bibik tu nak tinggalkan balik negara dia. Haiii..macam-macam hal kan.



2 ulasan:

ayulunera berkata...

kejam kan.....ayu rase ni macam maid je....tu la...ade ke men tenyeh2 je pakai kaki...dapat pompuan ni...memang ayu kasi hempuk dengan helmet...tak pon simbah balik muke die macam tu....lemas ke tak...tak de akal punye pompuan..(ehhh......teremo lebih pulak)

Lady of Leisure berkata...

Kesiannya budak2'diperlakukan mcm tu huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...