Selasa, 1 Februari 2011

Kerabu Soh Hoon


Salam

Sejuknya pepagi ni..dah 4 hari kat Kulaifornia ni ujan je..dari pagi membawak ke malam. Sekarang sekitar negeri Johor sudah kebanjiran. Banyak laluan jalan yang putus. Aku dah risau je pasal keadaan rumah mama kat Batu Pahat tu. Kawasan tempat tinggal mama tu rendah. Memang mudah air naik. Aku ni dari kecik sampai besar  dah lali dah tinggal kat banjir. Tapi sejak sungai dan parit dibesarkan sikit, dan rumah mama pun dah tambak, agak susahlah air nak naik macam zaman aku kecik dulu tu.  Alhamdullilah. Semalam pagi bila aku telefon  mama, mama kata keadaan masih stabil cuma air kat longkang tu diam je. Kalau hujan je berterusan tak mustahil rumah mama akan banjir nanti. Mudah-mudahan tak la.

Hari Ahad semalam aku buat kerabu Soh Hoon. Aku ni jakunlah pulak, tak penah makan kerabu Soh Hoon ni. Asalnya ada satu malam tu hubby aku balik kerja singgah foodstall kat Kulai, dia pun tapaukan kerabu soh hoon. Memula aku macam pelik je nak makan, pasal aku tak suka soh hoon. Tapi bila aku try ngap sesudu,...Fuyoo!! mabeles nko! Sedap... apalagi, aku pun melantak dengan lahap dan rakusnya sampai perut aku pedih sebab orang tu banyak letak cili padi. Tapi rasa memang power beb!!
So, keesokan harinya, aku pun suruh encek hubby tapaukan lagi. Siap suruh encek hubby mintakkan resepi kerabu ni. Tapi, aku pun tak puashati  pegi scroll mouse gak kat Pakcik Google cari resepi ni kat Internet.
Finally, dapatlah jugak... alaa..bahan-bahan dia simple je, macam buat kerabu mangga tu jer. Tak susah la sangat. Aku buat dah 3 kali. Encek Hubby memuji, katanya sedap sangat jauh lagi sedap dari yang kat kedai tu. Huhuhu...kembang kempis lobang idung aii..

Kerabu Soh Hoon

Bahan-bahan:

225gm Soh Hoon
25 tangkai cili padi (boleh dikurangkan kalau tak suka pedas)
6 ulas bawang merah
3 batang serai
2 kuntum bunga kantan
2 biji tomato
500gm udang
400gm sotong (dihiris bulat)
36gm udang kering (ditumbuk)
Jus Limau Nipis
Garam, Serbuk Perasa & Gula (secukup rasa)

Cara membuatnya:
  1. Rendamkan soh hoon ke dalam air panas sehingga kembang.
  2. Hiriskan bawang merah, cili padi, serai, bunga kantan.
  3. Celurkan udang dan sotong
  4. Tumbuk udang kering 
  5. Kemudian toskan soh hoon dan gaulkan bahan hiris bersama udang kering yang ditumbuk tadi.
  6. Perasakan dengan jus limau nipis,garam,gula dan serbuk perasa dan masukkan udang kering tadi dan gaulkan sehingga sebati. 
  7. Akhir sekali masukkan udang dan sotong yang sudah dicelur.


Oke..jangan lupa dicoba ya ibuk-ibuk... 

1 ulasan:

ayulunera berkata...

simpel aje ye.....nampak pon menarik..ayu memang suke suun..eehe
wah...besnye...hubby puji....big clap untuk awak...weeeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...