Rabu, 29 Disember 2010

Bronchopneumonia

Salam.

Minggu lepas adalah minggu yang betul-betul menyesakkan dada, minggu yang paling sedih bagi aku. Sebabnya ialah kesihatan Najla yang tidak begitu baik. Demam sentiasa on/off. Kejap baik, kejap demam lagi. Paracetamol, antibiotik dah 2 botol habis, tapi masih demam juga. Kan aku ada buat entry pasal Najla demam nak tumbuh gigi bulan lepas, start daripada demam tulah keadaan kesihatan anak ku tak stabil.

Seminggu lepas tu dia ok, tapi seminggu kemudian dia demam semula, kebetulan 8/12 tu dia ada appointment  pelalian imunisasi..alahh..inject untuk kanak-kanak yang umur 18bulan tu.. tapi disebabkan dia demam, jadi terpaksa hubby aku call nurse nak tunda sampai demam dia baik nanti. Kalau tengah demam, tak boleh buat suntikan kata nurse tu. Jadi dia buat appointment semula suruh datang minggu depan pulak. Then, minggu depannya aku bawa si Najla ke klinik dan nurse tu bagi suntikan. Najla setiap kali lepas inject je, mesti demam aku dah risau je padahal baru je baik. Tapi nurse tu kata balik rumah terus beri dia paracetamol.  Belum petang pun aku dah rasa badan dia hangat lain macam je. Masa tengah nyusu tu aku dah rasa mulut dia panas semacam. Memang demam la tu. Petang tu aku mandikan air sejuk nak hilangkan panas badannya, lepas tu jelumkan kepala dengan daun bunga raya kemudian ramas-ramaskan ke dalam semangkuk air dan basah-basahkan atas ubun-ubun dia. Petua mak aku kalau nak kurangkan panas badan buat macam tulah. Nampaknya sejuk sikitlah suhu badannya. Bangun pagi esoknya elok pulak, tak panas tapi tulatnya demam semula, aku buat treatment yang sama juga, elok lagi. Then hari selasa minggu lepas dia start demam semula, kali ni paling teruk siap selesema dan batuk.  Kali ni aku memang tak sedap hati, aku dengan hubby nak mandikan dia dengan air sejuk, tapi mak mertua aku tak bagi katanya kesian. Tapi menurut kata hubby, pengalaman dia kerja kat hospital, antara  rawatan untuk budak yang demam panas memang kena mandikan. Sebab nak jaga hati mak mertua aku tu kitorang tak mandikan lap je.
Then, aku bincang dengan hubby nak bawa Najla ke hospital pulak, nak buat blood test. Aku penahlah baca kat internet, kalau kanak-kanak bawah usia 3 tahun kerap demam, mesti ada something wrong berlaku kat dalam badan mereka. Hubby memula tak mahu, tapi aku berkeras nak pegi, kalau bawak klinik swasta diorang tak boleh buat apa pun, kita boleh juga buat blood test, tapi result mesti dapat lambat. Kalau kat hospital lain la..diorang cukup peralatan. Finally hubby setuju jugak, dia kan kerja kat hospital, dia kata tak sampai hati tengok budak-budak yang berwayar-wayar kat badan kena pasang drip tu. Inikan pulak nanti kena kat anak sendiri. Tu yang dia tak sanggup nak bawa hospital. Mak mertua aku memula tak setuju juga, tapi kitorang terpaksa ketepikan tu semua demi kesihatan anak aku ni. Aku kan ibu dia, aku tahu anak aku memang sakit. Sakit yang bukan sekadar sakit demam biasa.

Malam rabu lepas, aku dan hubby bertolak ke hospital. Memandangkan hubbyku staff hospital jadi aku tak payah duduk tunggu nombor, masuk je daftar terus dapat jumpa Medical Assistant tu. Dia check badan Najla, then suruh buat blood test. Masa tangan Najla nak dicucuk jarum untuk ambik sample darah dia, air mata dan bergenang je. Menangis si Najla menahan sakit tu. Darah dia agak pekat, nurse tu kata Najla demam dah lama. Lepas sample darah diambil, nurse terus pasang drip. Sedih aku tengok Najla merengek-rengek. After a few hours, result pun dapat. Doktor panggil hubby, dia bagitau darah Najla berkuman. Paru-paru dia banyak kahak dan berkuman. bacaan darah dia pun sangat tinggi sampai 30. Aku pun tak berapa paham juga apa yang dikatakan doktor tu, dah dia kata tahap tinggi tu bermakna bahaya la tu. Dia cakap, kalau bacaan masih diangka bawah 20, Najla boleh balik dan diberi oral antibiotic. Tapi memang aku dah agak dah masa sebelum bertolak ke hospital, Najla mesti kena tahan wad. So, doktor cina tu arahkan Najla ditahan masuk wad. Aduhhh..duhh...aku terus macam nak nangis la pulak, issshh..tanaklah aku duduk hospital lama-lama.

Najla dimasukkan dalam wad kanak-kanak. Masa mula-mula masuk wad tu, Najla tengok atas bawah, kiri kanan bilik tu. Lepas tu menangislah dia, sebab masuk tempat asing bagi dia. Dekat pukul 3 a.m dia tak tido, merengek saja. Nurse pun keluar masuk bilik sebab nak check suhu badannya, setiap kali nurse datang nak check je dia mulalah melalak, bukannya nurse nak inject pun nak menangis. Phobia.
Esok paginya doktor pun datang check, aku suruh hubby tanyakan apa penyakit Najla sebenarnya, doktor kata penyakit tu namanya "Bronchopneumonia". Aikk..ape benda tu..kalau pneumonia aku penah dengarlah.
Nak cari kat google, komputer takde lak masa tu.. kata doktor sistem imun dlm badan Najla sangat lemah. Sebab tu dia kerap demam. Sistem kekebalan tubuhnya tak mampu nak fight virus,bakteria, kuman2 tu..
Sebab tu Najla kena tahan wad, tak boleh bagi dia oral antibiotik. Dan bahasa pasar bronchopneumonia tu ialah "radang paru-paru"
Maka, duduklah aku dan Najla dalam wad yang bosan itu 5 hari 4 malam...dan hari Ahad 26/12 barulah boleh discharged.. 3/1 nanti kena pegi hospital lagi buat follow up check nak ambik darah lagi. Mintak2 jangan kena tahan lagi sudah. Bosan gila duduk hospital tu...


wajah kecil yang tidak tahu apa-apa kecuali rasa sakit yang dialaminya..


antibiotic inside..3 botol air habis dalam masa 2 hari..


menangis kesayuan..sayu lagi hati si ibu..


sedih...


dapat ibu bayangkan sakitnya...


sabar sayang kejap lagi sembuh ye..


bilik kecil yang membosankan..


kembali ceria..


ceria dan bermain...


amaran keras sebelum meninggalkan anak sendirian di katil.


no.14 wad 322.. Nur Haziqah Najla. sekali ni jelah kita duduk sini sayang..

Bronchopneumonia

Bronchopneumonia or bronchial pneumonia or "Bronchogenic pneumonia" (not to be confused with lobar pneumonia)[1] is the acute inflammation of the walls of the bronchioles. It is a type of pneumonia characterised by multiple foci of isolated, acute consolidation, affecting one or more pulmonarylobules.
It is one of two types of bacterial pneumonia as classified by gross anatomic distribution of consolidation (solidification), the other being lobar pneumonia.[2
Bronchopneumonia is less likely than lobar pneumonia to be associated with Streptococcus.[3]
The bronchopneumonia pattern has been associated with hospital-acquired pneumonia, and with specific organisms such as Staphylococcus aureusKlebsiellaE. coli, and Pseudomonas.[4]
In bacterial pneumonia, invasion of the lung parenchyma by bacteria produces an inflammatory immune response. This response leads to a filling of the alveolar sacs with exudate. The loss of air space and its replacement with fluid is called consolidation. In bronchopneumonia, or lobular pneumonia, there are multiple foci of isolated, acute consolidation, affecting one or more pulmonary lobes.
Although these two patterns of pneumonia, lobar and lobular, are the classic anatomic categories of bacterial pneumonia, in clinical practice the types are difficult to apply, as the patterns usually overlap. Bronchopneumonia (lobular) often leads to lobar pneumonia as the infection progresses. The same organism may cause one type of pneumonia in one patient, and another in a different patient. From the clinical standpoint, far more important than distinguishing the anatomical subtype of pneumonia, is identifying its causative agent and accurately assessing the extent of the disease.

agak2 korang paham tak??

4 ulasan:

halimatun berkata...

memang sedih kan bila anak masuk wad..sy dh kena bulan 10 haritu..anak ke 2 kena H1N1..saya pun turut berjangkit

ok la kat sana hospital gomen ok..kat sini.hampeh..sbb tu sy bawak ke private.biar le abih duit janji anak saya selesa.buat blood test pun cepat dapat result n test yg dibuat tu detail.xmacam hospital kerajaan..xmesra langsung..bayangkan la,masa nak ambil darah tu,4x cucuk xdapat2 lagi..pi kat private,skali cucuk je sbb paed yg buat...

harap2 najla sembuh sepenuhnya..Amin...

{ finieViolet} berkata...

atun...H1N1 lagi bahaya kan... sakit anak saya ni nasib baik cepat dirawat, kalau tak tah apa jadi..sekarang pun belum pulih sepenuhnya... hospital ni baru lagi, jadi ok kot..cuma bab makanan sgt la sedih..lauk tak best.. kalau private mesti lagi sedapkan.. takpelah janji anak sy sihat walafiat..

Miss AZ berkata...

ibu mana yg tak sedih kalo anak sakit kan.. sabar yea kak.. semoga anak akak sihat2 ja lepas ni :)

DHILABLOG berkata...

semoga najla comel cpt sembuh ya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...