Ahad, 21 November 2010

Tips Untuk Menenangkan Diri

Salam

Good Nite everyone..
Sebagai manusia kita memang tak boleh lari dari mengalami ditimpa-timpa pelbagai masalah dan dugaan dalam hidup seharian hatta walau sesaat pun. Pastinya segala masalah tertekan, marah,sedih dan takut akan sentiasa menyelebungi diri kita. Walaupun kita dibebani macam-macam masalah dan dugaan itu bukan tak bermakna tak ada jalan penyelesaian, sebenarnya terdapat juga banyak cara bagaimana kita nak menangani semua tu.
Contohnya macam aku nilah..niat di hati nak buat entry banyak2, nak suruh Pakcik Gugel cari sebanyak mana info yang terbaik untuk aku isi dalam blog ni, tapi dengan keadaan internet ku yang slow macam siput ni, alahaiii.. bercinta betul nak tunggu dia loading satu page ke satu page. Stress betul. Dah report pun, bukan tak report..tapi tak settle2 juga. So nasib baik aku ada 5 cara tip top untuk atasi kestressan melanda diriku ini.

 Cekidaud..these 5 ways to release your stress.

1) Minum Teh
   Mengikut kajian saintifik dengan meminum teh anda boleh menurunkan hormon marah berbanding
   dengan mereka yang tidak minum teh.

2) Urutan
   Sesiapa yang suka pergi spa tu memang bertuahlah anda sebab dengan urutan sahaja anda boleh   menenangkan diri sebanyak 39%. Dan jika mahu lebih cepat, urut bahagian antara ibu jari dan telunjuk selama 20-30 saat. Ooo..heavennya kalau hari-hari begini. Yang kurang mampu ke spa, u all boleh urut dengan makcik bidan kampung berdekatan dirumah u all macam saya selalu buat. :)

3) Makan Coklat
    Oo.. yang ini aku suka! coklat salah satu my faveret u know. I can't live without chocolate! Rasa yang ada pada sekeping coklat mampu mengembangkan pembuluh darah dan sekaligus dapat mengurangkan tekanan darah. Tapi pilih dark coklat ye, berbanding dengan coklat tenusu. Aku lagi suka coklat bitter sweet. YummY!!

4) Ketawa
    U all penah dengar pepatah Inggeris ni tak " Laughter Is The Best Medicine " .. Yepp!! dengan ketawa stress u all akan hilang oke. Kat Youtube banyak video lucah lucu...tersengaja typo..huhuhu.. u all boleh cari video lucu dan ketawa sepuas hati korang. Tapi dah tu pulak jangan ketawa banyak sangat, ingat2 sikit, suka-suka akibatnya dukacita..tu yang mama selalu pesan kat aku. Ustaz aku pesan ketawa   berlebihan ilmu akan kurang.. Bersederhana oke.

5) Omega 3, DHA dan EPA
    Kalau tengok huruf-huruf tu u all mesti ingat baby aje yang perlu zat-zat tu semua. Tidak. Kita yang dah dewasa  pun sangat memerlukannya. Banyak khasiat zat ni untuk tubuh badan dan minda kita tau. Semakin banyak kita dapat zat ni dalam badan kita, makin bahagialah hidup kita. Zat-zat ni boleh didapati dari kebanyakan dari sumber ikan. U all boleh makan ikan sardin, ikan Salmon atau nak mudah ambik aje suplemen yang mengandungi Omega 3, DHA dan EPA. Paling sesuai dan disarankan mengambil zat ni adalah orang yang mengandung, yang menyusukan anak dan orang yang mudah pelupa. Zat ini terkandung didalam senarai  makanan neurofilik iaitu makanan untuk otak.

~komen aku, janganlah suka mengeluh banyakkan bersyukur dan buat senarai kesyukuran korang, dari situ korang pasti bersykur dengan apa korang dah kecapi selama ni..  semoga berbahagia selalu dan jangan emo sangat.. senyum sikit..:) ~






5 ulasan:

Sideq's Stories berkata...

salam ziarah =)
hope dapat gak singgah kat blog saye =)
http://sideqstories.blogspot.com/

teratai berkata...

ketawa boleh menghilangkan stress n juga terapi awet muda!

atulhani berkata...

salam finie.. saya pulak, dh discover cara baru nk tenangkan hati.. iaitu baca buku/novel.. sbb bila mmbaca tu fikiran kita akan melayang ikut buku, lupa la sket perkara2 yang menyakitkan hati tu hehehe.. tu cara saya laa ;)

fzamazlan berkata...

paling senang ialah..ketawa ngan makan cekelat..huhu

ader tag awk kat blog aye
http://matapenaalsunan.blogspot.com/2010/11/cerita-hangat-blogger2-sesi-soal-jawab.html

slamat menjawab :)

{ finieViolet} berkata...

sideq stories: pasti singgah.. tggu yer..:)

teratai: of course..laughing make our day..

atulhani: sebenarnya macam2 cara nak hilangkan stress tapi yang positif oke..ada orang hilangkan stress buat cara yang salah..

cilipadi hafizah:

trima kasih..sbb ingat sy..nanti sy ambil..kalau broadband oke nanti sy ambil oke..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...