Ahad, 28 November 2010

Nak Pakai SkinCare Apa Pulak Lepas Nih?? Serum tu apa ek?

As Salam

Kalau boleh ni nak buat entry paling simple untuk malam ini..sebab esok kena bangun pagi-pagi kerana aku dan family MIL nak pegi picnic..
Aku ni confused la pasal nak mencari produk untuk kulit muka yang paling sesuai dengan kulit muka aku ni. Aku kalau boleh nak cari produk yang pertama sekali ianya mestilah........

  • berkesan
  • sesuai dengan kulit muka
  • tak meninggalkan kesan sampingan utk masa kini dan terutamanya untuk masa depan
  • tak berminyak
  • yang boleh buat wajah jadi cerah semulajadi
  • yang boleh hilangkan scar jerawat pasir ni..
  • tak meninggalkan kesan berminyak
  • tak ada bahan kimia yang berbahaya
  • yang bagi kesan cepat tapi takmolah yang hasilnya macam kesan produk yang ada hidroquinone tu..takmo..cepat juga... tapi cepat  menjahanamkan kulit..
dan yang paling aku nak cari mestilah yang MURAH dan BERBALOI-BALOI....


agak-agak ada tak ekk .. hurmmm..

Oke.. tadi petang aku pegi kedai, dan masa dok jalan-jalan tu, ternampak pulak kat rak-rak kedai tu salah satu produk  Safi yang kira baru dan sedang hot  kat market sekarang ni, iaitu Safi Rania Gold. Aku memang dah lama aim produk ni, tapi macam ragu-ragu nak pakai pulak. Yelah, macam-macam feedback pro dan kontra yang aku dengar  hasil daripada survey orang-orang disekeliling aku. Tapi banyak feedback suggestkan aku suruh try produk ni, katanya bagus.

Ok, bagus ea?

Kalau bagus aku try lah..Alang-alang dah belikan, takkan tak pakai pulak, cuba dulu kalau tak serasi jawabnya cari la skincare lain..
 Tadi memula aku ambik dan beli pembersih muka, toner, krim malam dan krim kecantikan. Aku ambik regime yang basic dululah. Memang itulah  asas penjagaan muka kan??.

Lepas tu aku tengok kat pamplet pasal kebaikan  produk ni yang dia selit kat kotak krim malam tu pulak, bila aku review tengok ada satu produk tu namanya SERUM.  SERUM tu apa kegunaan dan tujuan dipakai ekkk? Penting ke serum ni? Aku dah banyak kali juga lihat  produk skincare yang mahal-mahal macam SK11 la, Clinique la, Biotherm la dan macam-macam jenama antarabangsa yang lain-lain tu pun ada serum juga. Adakah dengan kita menggunakan serum ni, lagi mempercepatkan tindak balas serum ni kat kulit muka?  Sekarang ni, nak apply kat muka pun tak jadi dululah sebab tadi aku tak beli serum tu, aku beli basic skincare aje. Esok kalau ke kedai baru pegi beli. Aku ni  cerewet sikit bab-bab kulit muka ni, kalau boleh niat hati ni nak pakai yang branded macam SK11 tu,...tapi belum mampu lagi. Bila la nak merasa pakai kan?... Aku nak lengkap semuanya dan dari situ barulah tau berkesan tak produk tu kan....

Macam biasalah, meh kita jumpa Pakcik Gugel jap bagi merungkaikan segala tanda tanya apa itu SERUM.....


Serum merupakan produk banyak digunakan dalam tata rias. Kosmetik serum pertama kali digunakan lebih dari dua puluh tahun yang lalu tapi hanya di antara mereka yang tahu tentang hal ini sebagai serum "dadih manis". Saat ini, banyak perempuan dan laki-laki menggunakannya sehari-hari.
Jadi, apa itu serum?
serum Kosmetik adalah produk yang sangat tertumpu didasarkan pada minyak air seperti krim lain. Namun serum mengandung sekitar sepuluh kali lebih banyak zat biologi aktif dari creams.Serums, atau zat aktif, bertindak dalam cara yang sama seperti krim. Mereka meremajakan dan melembapkan kulit. Namun, berbeza dengan krim, serum zat aktif mengasimilasi lebih mudah dan dengan demikian memberikan hasil kelihatan lebih cepat.
Menurut mereka serum kesan diklasifikasikan ke dalam kelompok berikut:
  • revitalisasi dan meremajakan,
  • pelembab,
  • berkhasiat,
  • anti-inflamasi,
  • menenangkan,
  • anti-stress,
  • mengangkat (merangsang).
Serum digunakan untuk meredakan ketegangan, mengencangkan kulit Facebook dll Mereka dibagi sesuai dengan fungsi dan pelbagai jenis kulit.
Misalnya, serum kekeringan menghilangkan mengandungi komponen pelembab, seperti ekstrak rencana, asid hyaluronic, glukosaminoglikan. serum rejuvenating mengandungi kolagen, elastin, atau ekstrak sel plasenta. Serum yang percuma bentuk keradangan kulit mengandungi penyihir-hazel dan panthenol. Serum peredaran darah meningkat mengandungi ekstrak kuda-chestnut.
Serum kerja yang berbeza pada pelbagai bahagian tubuh: wajah, leher, memenggal kepala, kelopak mata, dan lain-lain. Selain itu, tahap Ph serum yang digunakan untuk kelopak mata harus berbeza daripada tahap Ph serum yang digunakan untuk bahagian lain dari tubuh (tahap Ph untuk kelopak mata adalah 7 kontras dengan tahap Ph serum lain yang berbeza-beza 5-6,5) .
Serum boleh digunakan terlepas dari usia. Kerana pengaruh mereka, mereka boleh digunakan oleh remaja dengan masalah jerawat, oleh seorang wanita yang ingin melindungi kulitnya dari penuaan dan keriput, dan oleh seorang lelaki yang ingin menyingkirkan keradangan kulit selepas bercukur.
Gunakan serum juga bergantung pada musim dan iklim di mana kehidupan orang. Pada iklim panas, konsentrat didasarkan pada air (untuk kulit biasa dan kering) atau disertai dengan antiseptik konsentrat (untuk kulit berminyak mereka mempunyai kesan pengeringan). Di sisi lain, basa berminyak dianjurkan untuk iklim sejuk dan pembolehubah.
Aplikasi Serum
Selepas menggunakan serum anda harus selalu menggunakan krim. Krim mencipta lapisan pelindung yang akan memelihara serum terhadap pengewapan dan kulit melawan ketidakselesaan dan kekeringan. Cream dan serum menguatkan tindakan masing-masing.
Sangat sering serum digunakan untuk kesan segera, misalnya sebelum tarikh atau acara khusus yang lain ketika anda ingin kelihatan sangat baik. Namun, cosmetologists menyarankan untuk menggunakan kosmetik serum dengan urutan. Dalam hal ini bahan aktif menembusi lebih dalam ke dalam kulit dan menguatkan kesan serum tinggal berkesan untuk 2-6 bulan.
Ooo..ok..sudah faham..


Kalaulah kali ni pun masih sama je..tak tahulah aku nak tepek apa kat muka ni...huhuhu..

Set Safi Rania Gold
Serum Safi Rani Gold







Muka saye SEBELUM tepek Safi Rania Gold, sangat oily dan bercapuk...kat hidung tu kalau tarah minyaknya boleh buat goreng ikan

oppss..jgn tertipu dengan gambaran wajah ni..ini muka aku SEBELUM pakai Safi Rania Gold ok.. kita sama-sama nantikan apakah hasilnya selepas 3 minggu seperti yang produk tu janji kan yer..



3 ulasan:

Naimatul Hafizah Nor Rodin berkata...

salam...
saya guna safi rania gold jugak...hehe
ok la, serasi dgn saya...

Unknown berkata...

salam.. erm saya pun mempunyai kulit yang bermasalah lagi2 kulit berminyak di kawasan T zone... bebaru ni saya cuba mary kay.. vavava... best wak...

{ finieViolet} berkata...

yeke? saya baru nk try baru dua hari..tp belum sempat ke kedai nak beli serum dia...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...