Rabu, 3 Mac 2010

Kering- Kontang; Pasti ada hikmahnya..




Musim panas yang melanda bumi Malaysia skrg nih mesti mengundang ketidakselesaan pada setiap orang kan, termasuk jugakla aku nih yang sedang berkipas 24/7 sebab kepanasan tahap ultraman nih. Kalau boleh aku taknak mengeluh kerana aku percaya setiap kejadian fenomena alam mcm nih ada hikmahnye Allah nak bagi ujian kepada setiap hambanya. Kalau ikutkan mengeluh, manusia nih suka sgt mengeluh kan..aku pun sama jugak suka mengeluh kalo x puashati. Bila panas kemarau macam nih, kita mengeluh panas, bila dah bagi hujan memanjang sampai paras air laut naik dan jadi banjir pun kita mengeluh lagi... kita nih mcm x bersyukur pulak.. Aku penah tengok kat Discovery Channel dokumentari Man Vs Wild tu, Bear Grylls host siri tu dicampak kemana2 ceruk dalam dunia nih kat satu tempat yang hampir dan x ada org nak duduk pun kat tempat tu. Dia nak tunjuk kat orang cara dan bagaimana nak belajar survive kalo kite duduk dlm ceruk2 tmpat yang mcm kat hutan,gurun,paya, dan macam2 tempatlah.. Kekadang aku rasa geli tengok Bear Grylls tu makan tah ape2 aje benda yang dia rasa leh dimakan. Tak kiralah apa pun, yang boleh di telan time2 terdesak mcm pokok ke, daun2 ke, binatang ape kejadah tu leh dimakan dan menambah tenaga dia bedal aje, even satu episode tu dia minum air kencing dia sendiri !!! crazy!..he's so craziest man.. sebab dia x nak dehydrate.. Euuu..yucks!! geli sangat.. Ada satu dua episode tu dia kene pegi gurun dan ke Namibia, tempat tu tempat yang paling panas dan kering dalam dunia nih..itu baru tengok kat tv, tapi tengok pun macam dah rasa, uikss...betapa peritnyer tinggal kat tempat macam tu..hmmm..apelah sgt nak dibandingkan dgn panas kat Malaysia nih kan.. agaknye kalo aku dicampak kat tmpt camtu sekarang nih, memang mati kering kat situ gak..hehhee..Nauzubillah, mintak dijauhkan la.. Apa yang pasti padang Mahsyar akan menanti kita, kata ustaz aku masa kat sekolah dulu cakap, kat sana nanti matahari hanya sejengkal dari kite, dan kat padang Mahsyar tu nanti akan banjir dengan peluh hamba2 Allah ini termasuk diriku jua..MasyaAllah.. semoga hidup kite ini sentiasa dalam rahmat Allah dan dipermudahkan jalan kite disana kelak. Panas di neraka jahanam tu lagi maha dahsyat bukan...MasyaAllah,....Nauzubillah.. mintak dijauhkanlah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...